Dame 3. div. Dale – Fyllingen 2, 28-26

Den beste sesongen for Dale nokonsinne – 2. plass i 3.divisjon og siger mot den ubeseira serieleiaren Fyllingen 2, i sesongen siste kamp.

Siste kamp for sesongen ble spilt fredag. Vi hadde veldig lyst til å bli det første laget som tok skalpen til Fyllingen, men etter forrige kamp mot Årstad, der forsvarsspillet var bortimot fraværende, visste vi at vi fikk hendene fulle mot et rutinert Fyllingen-lag.
Før kampen er fokus at jobben for sesongen allerede er gjort, og at dette kun var desserten i en jevnt over meget god sesong. Men både spillere og trenere er tent på å gi Fyllingen deres første tap. Direkte på mål fremover og tøft forsvarsspill er oppskriften.
Vi følger deler av oppskriften i starten, vi er direkte på mål og kommer til gode sjanser. Men bakover mangler det mye og gjestene kommer enkelt til. Lagene følger hverandre tett men Fyllingen går opp i ledelsen midtveis. Etter ti baklengs de første 16 tar vi timeout etter 17 minutter, der beskjeden er enkel, vi må opp i forsvar, ellers taper vi kampen. Fremover er vi blitt mindre direkte på mål, søker feil innspill mot strek, det må også rettes. Og jentene svarer skikkelig på beskjeden, i hvert fall forsvarsdelen. Vi slipper inn kun 3 mål de siste 13, og det redder oss siden det fortsatt lugger litt fremover på banen.
Til pause står det 13-13, og i garderoben er det enighet om at forsvarsspillet nå er bra, nå må det løses bedre fremover.
Vi kommer godt i gang etter pausen og kommer et par mål foran. Men Fyllingen er rutinerte og utnytter våre feil fremover, og når vi i tillegg er litt sløve bakover er vi likt igjen midtveis. Men de neste 12 minuttene er solide fra vår side, godt forsvar og bra tempo i ballen fremover. Maria redder en straffe og Fyllingen blir frustrerte. Med 3 minutter igjen leder vi med 3 mål, og i timeouten som vi da tar er fokus på sikkert spill, avslutninger og returløp. Vi scorer ett til og er 4 foran, og seieren ser sikker ut. Og selv om vi kaster bort noen baller mot slutten vinner vi til slutt 28-26, og er det første laget som slår Fyllingen denne sesongen.
En meget solid seier, og spillere og trenere er høyt oppe.
Prikken over i`en i den beste sesongen for Dale noensinne, der vi ender på 2. plass i 3. divisjon. Vi rykker opp om Førde klarer å rykke opp til 1. divisjon. En stor prestasjon når en ser på gjennomsnittsalderen til laget. Gjennom sesongen har prestasjonene svingt, men bunnivået blir høyere og høyere hele tiden, og spillerne tar hele tiden steg i riktig retning. Jentene kan virkelig være stolt over denne prestasjonen, og det hadde vært veldig moro å kommet opp en divisjon for å virkelig få vist hva som bor i dette laget.
Nå venter vi i spenning på utfallet av Førdes kvallik i palmehelgen, men uansett utfall i den så har jentene levert en meget solid prestasjon denne sesongen!
Gratulerer!