Dame 4.div Førde-Dale 38-20

Lørdag 29.1.2011 møttes Førde og Dale for andre gang i sesongen. Første kamp i Førde i høst vant Dale tilslutt 35-30 etter å ledet hele kampen.Førde har i tillegg tapt ett poeng mot Stryn, slik at Førde måtte vinne sin siste hjemmekamp mot Dale for å henge med i kampen om opprykk til 3.divisjon. Lagene spiller trippel serie der Førde og Dale nå har møttes to ganger i Førde og skal møtes torsdag 3.2.2011 til siste kamp i Dale.

Det var derfor et heltent Førdelag som stilte til start mot Dale. Etter nedrykket i fjor, uttalte Førde i media at de skulle bygge opp et nytt damelag basert på sitt unge 16-årslag. Backrekken som stilte til start mot Dale, hadde imidlertid en snittalder på over 30 år. Førde tok med andre ord alle midler i bruk for å ikke bli hektet av i kampen om opprykket. Det fysisk overlegne Førdelaget satset alt på å gi Dalelaget med en snittalder på 17 år juling fra start. Mens Førde i første kamp kun løp imellom, fikk Førde denne gangen kampen inn i det sporet de ønsket. Kampen ble mer fysisk enn Dale jentene klarte å håndtere, og da ble Dale til tider overkjørt, slik sluttresultatet på 38-20 viser. Førde har jobbet knallhardt etter tapet på hjemmebane i høst og vant den andre hjemmekampen helt fortjent.

Dale sitt unge lag ønsker å rykke opp i 3.divisjon, men alternativet er å spille et år til i 4.divsisjon og samtidig spille J18 i Bergen. Det å få spille jevnt med og til og med slå noen av de beste J18 lagene i Norge, har gitt spillerne en veldig positiv utvikling, og er en av hovedgrunnene til at Dale nå klarer å matche Førde som i kampen mot opprykk stiller med fysisk streke spillere med brei erfaring fra høyere divisjoner. Høyrebacken til Førde som denne gangen skapte store problemer for Dale har tidligere spilt i eliteserien for Tertnes og Larvik. Når Førde i tillegg har en heltidsansatt trener som har vært med juniorlandslaget til Island og som sponses av Håndballforbundet, er det en formidabel motstander dugnadsklubben Dale møter.

Vi registrer også at Førdeavisen Firda som var også tilstede på den første kampen mellom lagene, som vanlig skrev ingen ting da Dale vant, men hadde brei dekning når Førde vant. Jentene satser alt på en liten notis i Firda på fredag…

Dale har mange unge og svært lovende spillere som kommer opp på Damelaget de neste årene. Dale har klart å opparbeide seg en posisjon som et av de aller beste aldersbestemte lagene på jentesiden i Fylket, og dette gir resultater etter hvert. Dale trenger ett poeng mot Førde hjemme i Fjalerhallen tordag for å holde Førde bak seg på tabellen. Jentene har vist at de kan slå Førde på bortebane denne sesongen, og får jentene den støtten de fortjener på hjemmebane, kan de selvfølgelig også gjenta det på hjemmebane. Dersom Dale klarer å slå Førde på torsdag vil dette være en stor prestasjon. Dale vil da ha tre poengs ledelse mot Førde, og kan da tape en av bortekampene mot Eid, Stryn og Årdalstangen og likevel være sikret opprykk. Klarer Dale det ikke, betyr det at jentene kan prioritere J18 og de andre aldersbestemte klassene enda et år. Da får jentene enda mer erfaring på et høyt nivå, og blir  vanskeligere å slå!