Handb: Suveren siger for damelaget mot Stryn

Dale startet serien 2011/2012 lørdag 17.09.2011. Motstander var Stryn som er regnet som den hardeste utfordreren for Dale med hensyn på opprykk til 3. divisjonDale har de siste tre sesongene blitt nummer tre, to og to i 4. divisjon, og etter å ha tapt opprykket mot henholdsvis Sogndal og Førde med knappest mulig margin de siste to årene, er det på tide å ta skrittet en divisjon opp neste år.

Det var en spent gjeng som reiste til Stryn lørdag da dette var en svært viktig kamp som ville legge føringer på hvordan resten av sesongen ble. Dale tapte med hele 19 mål i fjor da Dale gjestet Stryn, men dette var riktignok etter at serien var avgjort i Førde sin favør. Etter å ha hatt et svært godt tak på Stryn de siste årene, gav denne seieren imidlertid Stryn et håp om at Dale ikke var uoverkommelig.

Stort tempo og god teknikk har vært Dale sitt varemerke de siste årene. Både mot Sogndal for to år siden og mot Førde siste sesong, ble forsvarspillet for dårlig og spillerne for lette. Det er ikke mulig å vinne håndballkamper hvis man ikke klarer å stoppe motstanderne. Dale har jobbet godt med styrketrening og fokusert sterkt på å få opp aggressiviteten både i forsvar og i angrepsspillet.

Kampen i Stryn åpnet hardt fra begge lag, men Dale hadde langt større tempo og opparbeidet seg raskt en solid ledelse på 4 mål. Ti minutter før pause i første omgang, tok Dale timeout på stillingen 9-5 til Dale da angrepsspillet begynte å bli anspent og det ble for mye tekniske feil. Da kampen startet opp igjen var det imidlertid Stryn som var på hugget, og til pause var Stryn inne i kampen på stillingen 9-9.

Dale spillerne var rolige i pausen da de hadde vist at de kunne lukke igjen bakover. Nå gjaldt det å beholde roen, treffe med pasningene og holde opp tempoet. Da var et sultent Dale lag som gikk på banen i 2. omgang, og Dale viste med en gang hvem som var det beste laget. Etter 10 minutter ledet Dale 16-10, og Stryn var helt utspilt. Dale vant til slutt kampen 27-16 etter å ha utklasset Stryn med 18 – 7 i andre omgang.

Det var imponerende av Dale å holde Stryn nede på kun 16 mål. Det er ikke mange ganger de siste tre årene Dale har sluppet inn så få mål, og dette lover svært godt for resten av sesongen. Mål fremover på banen har aldri vært Dale sitt store problem…