Håndball Dame 3. div Dale – Os2 – 22-22

Trenerteamet var spent i forkant av kampen mot Os 2, etter en lengre periode uten kamper samt at flere spillere nå er borte. I løpet av kampen viste det seg at spenningen var helt ubegrunnet.

I en meget jevn 3. divisjon vil hvert eneste poeng være viktig med tanke på å sikre plassen. Mot et toppet Os 2-lag som kom fra storseier mot Gloppen lørdag, visste vi at det ville bli en hard kamp for å kunne sikre oss poeng. Os-laget er meget glade i kontringsspill og det aller viktigste for for oss var å stoppe dette. I etablert angrep visste vi at Os 2 var svakere. Og etter en liten justering 10 minutter inn i første omgang fikk vi satt en effektiv stopper for dette, med en god Lisa Lykkebø i spissen som løste sine defensive oppgaver meget godt. Dette gjorde til at lagene fulgte hverandre som skygger hele omgangen. Godt etablert angrepsspill av Dale med kollektivt spill ga oss gode muligheter gang på gang. En meget god Ingrid Hovland, som spilte sin første kamp fra start for  damelaget, styrte angrepsspillet godt og har 10 assist totalt. Men det er Os 2 som går til pause med en tomålsledelse. Med litt mer presisjon i avslutningene kunne dette vært i Dale sin favør.

I pausen er vi enige om at det må snøres sammen bakover, 14 mål i mot i første omgang er for mye, og dette må krympes til max 10 i andre omgang om vi skal kunne vinne kampen. Fremover på banen er det kun mindre justeringer som gjelder.

Og jentene svarer på tiltale, setter et meget solid forsvar, og med hjelp av to gode keepere, scorer vi de 4 første i andre omgang og tar føringen. Denne holder vi og er oppe i 19-16 ledelse når ti minutter gjenstår. Men vi roter litt fremover en periode, og slipper Os 2 helt innpå, og når 4.30 gjenstår er det uavgjort 21-21. Da slutter klokka i hallen å virke, og etter en liten pause og konferering med dommere går vi inn i de 4 siste minuttene uten klokke. Det blir uhyre spennende minutter der begge lag brenner sjanser og Dale får et rødt kort etter 3 utvisninger. Begge lag setter to må hver før det er 30 sekunder igjen. Dale tar timeout og avtaler angrepet. Dessverre mister vi ballen, men klarer heldigvis å stoppe Os 2 som overtar ballen med 6 sekunder igjen å spille.

Dermed ender det uavgjort 22-22 og Dale får det ene, meget viktige poenget de trengte for å være enda et stort skritt nærmere å beholde plassen.
I den første kampen med "nykomponert" lag og mindre spillerstall gjør jentene en av sesongens beste kamper. I tillegg til nevnte Lisa og Ingrid gjør Amalie Myklebust sin beste kamp i Dale-trøya, er banens desidert beste og tar ansvar fremover på banen og blir toppscorer med 7 mål. Os 2 får ikke tak på henne, og fintene hennes skaffer oss mål, samt at Os 2 får flere utvisninger. Til og med dommerne skryter Amalie opp i skyene etter kampen! Johanne Langeland spiller sin første damekamp og gjør jobben meget bra bakover på banen. Andrea spiller godt når hun er innpå, med blant annet strafferedning. Og Margrethe leverer som vanlig en solid prestasjon.

Nå er det 3 kamper igjen i sesongen, førstkommende helg er det bortekamper mot Gneist og Voss, nr 4 og 2 på tabellen. Gneist slo vi med 1 mål hjemme, mens det ble tomålstap mot Voss. Målet er minimum 1 poeng i løpet av helgen. 17. mars avsluttes sesongen mot bunnlaget Bjørnar 2 hjemme i Fjalerhallen, og vi håper på full hall til sesongavslutningen.

Spillere (mål i parantes)
Margrethe Skår, Andrea Boge Solås, Amalie Myklebust(7), Rebekka Ullebø(2), Malin Vik(5), Ingrid Hovland(3), Stine Mari Myklebust(3), Lisa Lykkebø(2) og Johanne Langeland.