Oppsummering haustsesongen damer 3. div.

Etter en god start på sesongen med 3 seire og 1 tap har damelaget spilt 5 kamper til i 3. divisjon. Alle disse har blitt spilt på bortebane grunnet legging av nytt dekke i Fjalerhallen. Resultatene har variert mer enn i starten av sesongen, men status er 6. plass, men kun ett poeng bak 3 plassen og spillmessig fremgang mot slutten av høstsesongen.

Fyllingen2 – Dale:
Vi var klar over at det ble en hard kamp mot Fyllingen, men de første 10 minuttene henger vi godt med og frustrerer Fyllingen litt. Men så er det også stopp, bakover blir vi for lette og fremover truer vi ikke mål. Dessverre får vi også en kneskade på Margrethe som setter henne utenfor resten sav sesongen. Vi får en leksjon i aggressivt forsvarsspill og godt angrepsspill og til slutt står det 20-15 til hjemmelaget, et lag som har 9 seire av 9 mulige i høstsesongen.

NHHI – Dale
Nok en kamp mot et av lagene som kjemper i toppen av tabellen. Vi gjør en god førsteomgang fremover på banen, men fra 12 minutter og ut blir vi for puslete i forsvar, og da slipper vi inn for mange mål. NHHI drar i fra og utover i andre omgang klarer vi ikke å kappe ned på forspranget. NHHI kontrollerer inn til 26-19 i en kamp der vi som mot Fyllingen sliter litt fremover og truer for lite på mål og med skudd bak fra banen.

Bergen HK – Dale
Et antatt svakere lag enn de to forrige, og i første omgang følger lagene hverandre tett. Vi spiller bedre i forsvar enn de to foregående kampene, men trykker fortsatt litt for lite på mål fremover. Lagen veksler på å ha føringen, men til pause er det BHK som er foran 12-10. Etter pausen derimot er de vi som er det førende laget og utover i omgangen trekker vi i fra og når det er 15 minutter igjen er vi opp med 5 mål samtidig som BHK sin keeper får rødt kort. BHK tar timeout og etter denne mister vi litt gnisten og BHK tar litt innpå. Vi er fortsatt 3 mål foran når 10 minutter gjenstår, men igjen blir vi for passive fremover og også litt bakover. 1 minutt før slutt er stillingen 26-27 i vår favør og når BHK misser i sitt angrep tar vi timeout med 40 sekunder igjen. Langt angrep og avslutting er oppgaven. BHK legger ut merker og vi blir for usikre med ball, spiller ball utover sida, og når BHK scorer med 8 sekunder igjen ender det 27-27 i en kamp vi skal vinne og der vi taper ett poeng.

Gloppen-Stryn
Med ny trener før sesongen og stor treningsmengde har Gloppen som mål å rykke opp i 2 divisjon. Resultatene har variert litt og de kom fra to tap før kampen mot oss. Jentene er klare og tar kommandoen fra start og leder 5-2 etter ti minutter, der Gloppen spiller med to linjer. De legger om etter en timeout og spiser seg inn i kampen når vi gjør for mange tekniske feil fremover og blir for passive bakover. Inn mot pause er det Gloppen som leder med to mål, 11-9. Dessverre fortsetter trenden med tekniske feil samtidig som vi skyter altfor dårlig. Vi spiller oss til ok sjanser men brenner disse med svake skudd. Til slutt blir det tap 24-17 i en rotete kamp fremover og for lite aggressivt spill bakover.

Stryn-Dale
Endelig kom en ny seier! Jentene er klare for å snu trenden, og etter en jevn førsteomgang der stillingen er 15-14 til pause gjør jentene sin beste omgang på veldig lenge og tilslutt står det 26-35 i favør Dale. Med dobbelt så mange taklinger som mot Gloppen, mer trussel på mål fremover og god skyting kommer seieren mot et lag vi skal slå ni av ti kamper.
En meget viktig opptur før julepausen, både med tanke på tabellplassering, men vel så viktig for selvtilliten.

Etter jul blir det heldigvis mange hjemmekamper. Første kamp i "nye" Fjalerhallen blir søndag 19. januar kl 13:00 mot Gloppen. Da skal tapet i Sandane revansjeres! Men Dale åpner vintersesongen borte mot Os 11. januar.
Vi gleder oss til å fatt på nye kamper, og med overvekt av hjemmekamper etter nyttår har vi god tro på flere seire og god poengfangst.

Tabell og resultater: