Takk for eit fint handballår – lykke til for Kjerstin i EM-kvalikk og til Kjerstin og Jeanett i NM

Da er håndballsesongen over for alle Dale sine damespillere med unntak av Kjerstin Boge Solås og Jeanette Øksenberg. Kjerstin er tatt ut til EM kvalifisering med juniorlandslaget i Litauen, og både Kjerstin og Jeanette skal etter påske til NM for regionslag for å forsvare NM – gullet fra i fjor.

Førde avsluttet sesongen lørdag 28.3.2015 med å spille uavgjort 20-20 i seriefinalen mot Fyllingen. Førde måtte vinne kampen for å vinne 2. divisjon, men med uavgjort resultat ble det Fyllingen som ble serievinner og som skal spille kvalifisering for 1. divisjon. Førde anført av Kjerstin Boge Solås spilte en veldig bra kamp bakover i forsvar. Kampen var preget av mye stillingskrig og spill 6 mot 6. Førde har vært veldig gode i de kampene det har blitt stort tempo og mye kontringer.  Førde er langt bedre trent fysisk enn de andre lagene. Utfordringen har vært for stasjonært angrepsspill og litt ukritisk skyting på dårlige muligheter i etablert angrep og de kampene som har blitt jevne. 20 baklengsmål skal holde til å vinne en kamp, men 20 mål fremover blir for lite.

Damelaget til Dale avsluttet sesongen mandag 23.3.2015 mot Åsane i Åsane. Åsane hadde mulighet til å rykke opp i 2. divisjon, men måtte da slå Dale. Dale ville reise seg etter et forsmederlig tap mot Fana 2 i seriefinalen, og feide Åsane av banen med hele 37-23. I 3. divisjon har det vært litt opp og ned i sesongen. Laget har vært veldig bra de kampene spillet har fungert, men laget har også tapt en del kamper som burde vært vunnet. Hovedmålet med sesongen har vært å utvikle de unge spillerne best mulig, og når vi ser hvordan alle spillerne som har spilt for Dale samtdig har blomstret i 2. divisjon og etterhvert blitt de viktigste spillerne for Førde sitt 2. divisjonslag, har sesongen vært meget vellykket.

Takk for nok et fint håndballår og lykke til for Kjerstin i EM kvalikk og til Jeanette og Kjerstin i NM for regionslag.

Jonny Pedersen, Sportslig leder